خودروسازی در ایران؛ صنعتی نوپا و نیازمند حمایت روزهای سخت صنعت خودرو چه زمانی به پایان می رسد؟
انتشار: اسفند 14، 1399
بروزرسانی: 07 آذر 1404

خودروسازی در ایران؛ صنعتی نوپا و نیازمند حمایت روزهای سخت صنعت خودرو چه زمانی به پایان می رسد؟

خودروسازی در ایران؛ صنعتی نوپا و نیازمند حمایت روزهای سخت صنعت خودرو چه زمانی به پایان می رسد؟

صنعت خودرو ایران علیرغم همه اقدامات و برنامه های کیفی و توسعه ای مختلفی که دنبال کرده جزو صنایعی است که همواره مورد انتقاد مصرف کنندگان قرار داشته و محفلی نیست که بحث از کیفیت بشود و بلافاصله سراغ نقد و یا مقایسه این صنعت با خودروهای سطح بین المللی نروند. با عنایت به جدول فوق مشاهده می شود که قیمت فروش عمده خودروهای داخلی ارزان تر و یا هم قیمت برخی از ارزان ترین خودروهای خارجی هستند و خودروهایی نظیر کوییک و پژو پارس با قیمتی به مراتب کمتر از ارزان ترین خودرو خارجی (سوزوکی ماروتی Alto Std(O)) به فروش می رسد. مقایسه کلاس خودرویی و توان موتور خودروهای داخلی نیز با خودروهای خارجی که از لحاظ قیمتی در یک رده قرار دارند، نشان از برتری نسبی خودروهای داخلی نسب به خودروهای خارجی هم رده دارد که در این خصوص لازم است علت را در شیوه قیمت گذاری محصولات خودروسازان در دهه گذشته جست وجو کرد.

  • محصولات اصلی این صنعت اتومبیل های سواری و کامیون های سبک شامل وانت، ون و انواع خودرو های شاسی بلند و وسایل نقلیه تجاری (کامیونت ، کامیون، تریلی و...) می شود.
  • درحال حاضر به طور گسترده ترجیحات مصرف کنندگان در مورد استفاده از وسایل نقلیه در حال تغییر است.
  • در مقابل ساختارهای رده یکی قطعه سازان، روش تامین سبدی قطعات در قطعه سازان بزرگ ایران شکل گرفته است.
  • سایپا تاکنون 400 دستگاه خودرو چانگان CS35 پلاس به نام مشتریان فاکتور کرده و روند شماره گذاری و تحویل آن ها در حال انجام است.
  • تطبیق پذیری، مقرون به صرفه بودن و سهولت شکل دهی فولاد، آن را به انتخابی ایده آل برای این کاربرد ها تبدیل کرده است.

سازندگان رده دوم، خدمات نوآوري و فناوري ماژول ها را تامين مي کنند و رده سومي ها مواد اوليه را فراهم کرده و فرآيند توليد قطعه را انجام مي دهند. پایگاه علمی-پژوهشی پارسمدیر کانون اندیشه پژوهشگران مدیریت و مهندسی صنایع است. آموزش روش تحقیق علمی مدیریت، آموزش نگارش پایان نامه و مقاله، آموزش و لینک دانلود نرم افزارهای تخصصی، راهنمای کامل ارشد و دکتری، خلاصه کتاب، پایگاه مقاله مدیریت و زبانکده مجازی در دسترس دانشجویان مدیریت و مهندسی صنایع قرار دارد.

رهایی از انحصار صنعت خودرو با نابودی بخش خصوصی/ ۱۰۰ هزار شغل خودروسازان خصوصی در خطر نابودی

در نهایت افزایش قیمت ارز باعث تصمیم گیری های اشتباه به دلیل عدم برخورداری از دانش کافی از طرف عده ای می شود و متاسفانه برخی، از این تصمیمات اشتباه سواستفاده می کنند و با کارهایی مانند نوسان گیری به روند افزایش قیمت ارز دامن می زنند و البته همگی تحت تاثیرات منفی آن قرار خواهیم گرفت. از سال 1385 و با تحریم های یک جانبه علیه ایران، صنایع مختلف کشور تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفتند که یکی از صنایعی که ضربه شدیدی از تحریم ها خورد صنعت خودروسازی بود. تاثیر تحریم ها بر صنعت خودرو، در معاملات سهام و تحلیل صنعت خودرو نیز محسوس بود. در همین زمان زمزمه های طراحی و تولید خودرو ملی آغاز شد اما سودی که از تولید و فروش پراید نصیب سایپا شده بود، همه خودروسازان را ترغیب به واردات می کرد. مطمئناً بسیاری از افراد در کارخانه های خودرو سازی مشغول به کار نمی شدند و بسیاری دیگر از افرادی که تعمیرات بخش های مختلف خودرو را انجام می دادند، به وجود نمی آمدند. این سود هم برای خودروساز و هم برای افرادی که در شرکت ها کار می کنند و همچنین افرادی که با تاثیر از این صنعت نسبت به انجام یک سری از مشاغل اقدام می نمایند، می باشد.

پوتین: روس اتم در حال ساخت سلاح های هسته ای پیشرفته است

تجربه نشان داده که هر وقت قیمت در بازار خودرو، بیش از حد و حتی با سرعتی بیش از بالا رفتن نرخ دلار بالا می رود، به یک نقطه پیک یا ماکزیمم می رسد و در آن نقطه توقف می کند. در آنجا قیمت ، مجبور است برای این که ادامه سراشیبی بدهد، یک مقدار پایین بیاید. در سال 1399 هم که بایدن در انتخابات آمریکا پیروز شد، قیمت خودرو در بازار آزاد ایران در حد 20 تا 30 درصد کاهش پیدا کرد و حباب خودرو تخلیه می شد. روند چشمگیر دیگری که در صنعت خودرو در عصر دیجیتال دیده می شود، حرکت این صنعت به سمت تفکر اکوسیستمی و ساخت اکوسیستم دیجیتال برای شرکت ها است.

برای آشنایی بیشتر با دلایل ساخت خودروهای هوشمند، حتما مقاله جذاب و خواندنی هوشمند سازی خودرو  را مطالعه کنید. شاید مهم ترین تأثیری که VR بر صنعت خودرو می گذارد، فرصتی برای جلوگیری از سناریو های تصادفات ترافیکی یا هر حادثه احتمالی دیگری باشد. اکنون، این متخصصان در حال ساخت نمونه های اولیه از کارخانه ها و اختراع تمام عملکرد ها هستند. برای مثال، طراحان می توانند با ایجاد دقیق ترین مدل های سه بعدی و دیدن واقعی ترین تصویر از خلاقیت های خود، از فناوری واقعیت مجازی بهره ببرند. واقعیت مجازی به نمونه سازی اولیه و آزمایش آن ها نیز کمک می کند، بنابراین طراحان، مهندسان و سایر متخصصان این حوزه ممکن است در آینده اقبال بیشتری به این فناوری داشته باشند.